Min blogglista

onsdag 5 maj 2021

Krageholmssjön runt

 Krageholmssjön ligger norr om Ystad och är en sjö med en mycket spännande omgivning. Jag parkerar till väster om sjön på en liten parkeringsplats på Sjövägen strax före en vägbom. 

Sjövägen tar mig hela vägen runt sjön. Första etappen på bilfri väg. Utmed kanterna växer vitsippor och ramslök. Mitt i sjön ligger naturreservatet Lybeck och där är det beträdnadsförbud året runt på grund av häckande fåglar.  På 1700-talet tillhörde ön slottet och en fransk park var anlagd här. Numera har lövädelträden växt upp. Jag passerar Årsjögamla byskola som byggdes 1866 och arkitekten Ludvig Volt har även ritat Ystads stationshus.  Ägaren sitter ute på sin uteplats och vi hejar på varandra som sig bör. På landet hälsar alla. Trevligt!
Odlingslandskap så långt ögat kan se.Krageholms mölla byggdes 1864 åt greve Brahe som bodde på Krageholms gods. Möllan kallas också Den stora Holländaren.
Krageholms slott passerar jag såklart vilket är ett slott från 1200/1300-talet och var då danskt och ägdes av bland anna Due, Thott, Brahe och Krabbe. 

En pampig allé ramar in entrén till Krageholms gods. Allén består av hästkastanjer vars bark format sig till färgglada konstverk. Lyxiga sportbilar kör förbi.
På sjöns södra sida ligger en verkligt mysig rastplats. Här stannar jag en bra stund. 

Bara någon kilometer kvar att gå tills jag svänger in på Sjövägen och till min bil och jag kör hem på gamla Lundavägen, även det en en sträcka fylld med historiska sevärdheter.


Sträckan runt sjön är ca en mil.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar