![]() |
Cochin |
Indien lär
väl knappast vara något föregångsland när det kommer till trafiksäkerhet. Bilar,
rickshaws, motorcyklar, cyklister, fotgängare, lastbilar utan bakljus och en
och annan elefant präglar gatubilden. Det är kaos. Inga regler, åtminstone inga
som till fullo följs. Lugnt kan man konstatera att det är snudd på livsfara att
korsa en gata. Ändå är det just det du ibland måste göra. Men hur - i ett land utan zebralagar? Bara för att jag
tydligt indikerar att jag vill över till andra sidan gatan, tas ingen hänsyn
till det för ingen släpper fram mig. Plötsligt är jag en bland en miljardmänniskor och
vem bryr sig över mitt behov att befinna mig någon annanstans, nämligen på
andra sidan gatan.
Det finns
bara ett sätt. Jag måste tänka och vara hundra procent uppmärksam, smidig och
snabb. Ett felsteg. En sekund av brist på uppmärksamhet och det är
kört. Bilarna kör som om du inte fanns. Vägen är till för dem och inte för
dig. Sorry. Men så är det. Och det är just detta som i vissa utvalda stunder
ger en helt unik känsla av att äntligen "få tänka". Alldeles själv. Göra sin
egen riskbedömning och få lita på sina nedärvda instinkter. Ingen kommer råda. Ingen kommer varna. Ingen kommer ta mig i handen och leda mig över. Nu är jag
ensamt ansvarig över mitt liv. Och det är då, den inre dialogen föds.
Var och när
är det säkrast att korsa gatan? Ska jag vänta
tills den röda bilen kört förbi eller ska jag gå lite längre bort till refugen
och försöka där? Ska jag kanske gå efter den där familjen med barn i famnen, för
kan de kan väl jag.
Jag tittar höger och
vänster och väntar. På rätt tillfälle. Strategen i mig vaknar. Jag blir min egen
dirigent i ett kaos som inte låter någon slippa undan det egna ansvaret. Se dig
för- eller dö. En
skrämmande känsla av egenmakt infinner sig. En skärpa upplevs som jag trodde
gått förlorad i trygghetsnarkomanens land. Med iskall nykterhet har jag bara en
sak att förlita mig på och jag upptäcker att den faktiskt finns där:
Självbevarelsedriften.
För ett
ögonblick glesnar bilarna och jag beräknar att ta mig över på fem sekunder.
Bara fem, för mer tid än så, har jag inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar