Nu är det snart ett år sedan jag kom hem från min vistelse i Amsterdam. Det är omöjligt att inte blicka tillbaka och förundras över den utvecklade cykelkulturen. Vad har de gjort för att lyckas så bra? Framförallt är det tre saker: Väl utbyggd infrastruktur med separata banor för varje trafikgrupp: bil - cyklist - fotgängare.
1)Ockraröda cykelbanor och observera: Gå inte på cykelbanan. Cykelbanor är till för cyklister och inget annat.
2)Tidig trafikundervisning. Redan i Kindergarden kan ungarna leka trafik i uppbyggda parker som föreställer vägar. Där kör de med sina trehjulingar och trampbilar och tränar således samspelet. Vid 12 års ålder gör barnen ett test, där de cyklar runt en bana på några kilometer. Kontrollanter står på utvalda ställen för att pricka av cyklisternas färdigheter. De måste klara att stanna vid rött, göra en vänstersväng, korsa vägar och så vidare. Godkända får ett diplom. Tar man körkort i Holland ingår kunskap om hur man framför sitt fordon för att inte skada oskyddade trafikanter.
3) Alla cyklar. Forskning visar att ju fler som cyklar desto säkrare är det för var och en. Det kallas "safety in numbers". Att cykla är en livsstil och som man säger i Holland: Det är säkert att cykla i Holland. Detta är vad statistiken också förtäljer. Landet har minst antal olyckor i hela världen
1)Ockraröda cykelbanor och observera: Gå inte på cykelbanan. Cykelbanor är till för cyklister och inget annat.
2)Tidig trafikundervisning. Redan i Kindergarden kan ungarna leka trafik i uppbyggda parker som föreställer vägar. Där kör de med sina trehjulingar och trampbilar och tränar således samspelet. Vid 12 års ålder gör barnen ett test, där de cyklar runt en bana på några kilometer. Kontrollanter står på utvalda ställen för att pricka av cyklisternas färdigheter. De måste klara att stanna vid rött, göra en vänstersväng, korsa vägar och så vidare. Godkända får ett diplom. Tar man körkort i Holland ingår kunskap om hur man framför sitt fordon för att inte skada oskyddade trafikanter.
3) Alla cyklar. Forskning visar att ju fler som cyklar desto säkrare är det för var och en. Det kallas "safety in numbers". Att cykla är en livsstil och som man säger i Holland: Det är säkert att cykla i Holland. Detta är vad statistiken också förtäljer. Landet har minst antal olyckor i hela världen
Tydlig markering i rondeller |
Så här ser det ut överallt! |
Cykelpoliser |
Tandemcykel |
Cyklister vid rödljus |
Kommunikation är viktigt |
Man kan vara hur många som helst på en cykel |
Bakfiets - en vanlig syn |
Avslappnade vardagscyklister som ser cyklandet som något naturligt.
Oj, fler cyklister än här i Lund ;)
SvaraRadera