Min blogglista

tisdag 7 augusti 2018

Stockamöllan och Klippans unika kyrka

Jag kliver av på den helt nya busshållplatsen i Stockamöllan. Inne på Kanotcentralen får jag en karta utprintad och jag börjar gå på den enmilalånga Stenbrottsleden.

Stockamöllan


 Stockamöllan är känd för dess kvarnstenar som ligger/står uppställda lite överallt.
  Jag passerar många pittoreska stugor med halmtak.
 Hjälp! Ett vildsvin!! Vilken tur det är fejk , inte möta någon " in real life".

 Patriciervillor finns också i den lilla byn Vittseröd jag inte visste fanns förrän nu.
 Fortsatt vandring på grusig landsväg och in i ödslig barrskog.
 Ännu en kvarnsten prydligt uppställd i ödemarken.
 Framme i 
Bågerups gård som har funnits sedan medeltiden. Mer info finns i länken här: 
 Stenbockstenen är ett monument för att minnas General Magnus Stenbock och hur han på denna plats vadade med sin armé över Rönneå på väg till slaget vid Helsingborg 1710. Ett antal bord gjorda av kvarnstenar, spridda i närområdet utgör en trevlig plats för picknick. Några minuter senare är jag tillbaka i Stockamöllan och tar bussen till Klippan.

St Petri Kyrka, Klippan
 St Petri kyrka i Klippan, invigd 1966, är helt unik och omtals som ett mästerverk av arkitekten Sigurd Lewerentz. Det är symboliken i detaljerna som är intressanta.
 Ingången består i en liten oansenlig dörr som är svår att hitta. Jag undrar: Var går man in? Detta är också tanken: Porten till Guds Rike kan vara svår att hitta.
 Dopfunten är formad sm en klippa och det droppar vatten som föreställer när Mose med sin stav får vatten ur en klippa.  Själva dopfunten är en mussla från Indiska Oceanen. Det är andäktigt att sitta och lyssna till vattnet som droppar och som ska symbolisera  att Guds nåd är oändlig.
 Golvet lutar ner mot altaret för att underlätta för den tveksamma att nå fram.
Detta besök får avsluta dagens äventyr och jag tar tåget hem igen.

Det är en väldigt varm sommardag och för att kunna sova gott bäddar jag på balkongen och somnar under månskenet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar