Min blogglista

lördag 18 augusti 2018

Vandring runt vackra Dagstorpssjön


Naturen i Skåneland upphör aldrig att imponera. Dagens vandring blir två. Först vandrar jag den blå leden kallad Dagstorpsslingan runt sjön.
Det är en spännande led med stor variation.
Därefter Bjäretslingan för att se Ulfsbjärs rasbrant och vulkan. Lederna ingår i Frostavallens strövområden.
 Jag parkerar på norra sidan och påbörjar vandringen genom naturreservatet. Vackert!
Över lerig åker.
 
 Knappt halva leden avklarad är det dags för fika på denna vackra plats med utsikt över Dagstorpssjön. Några män försöker fiska en bit bort, frågar mig om jag vet något om fiskbeståndet. Jag har ingen aning.
 Leden fortsätter på vägen en bit till för att ta av in i dramatisk miljö med stora klippblock.
 Plötsligt skiftar naturen och övergår till björkskog.
 En del av leden går på själva grusvägen förbi enstaka hus och denna allé.


Tillbaka till parkeringen och jag går nertill badplatsen med denna annorlunda rastplats. Sedan kör jag söderut, parkera vid Sjöstugans P-plats och klämmer in Bjäretslingan också.
 Och här är då rasbranten och Ulfsbjärs vulkan. Vidare vandring i vulkanisk miljö med rasbranter och klippblock.


En mycket lyckad vandringsdag och nu har jag täckt in hela området. 12,6 km vandring med två fikapauser.

Jag upptäcker hur väl kläder, skor och termos matchar  i färgvalet för det gäller att vandra med stil! Haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar