Min blogglista

torsdag 25 oktober 2012

Emporia



                    Då var det dags för Emporia att slå upp portarna.Den långa kön framför Emporias entré vittnar om stort intresse. Flera nya kedjor har flyttat in och ger shoppingcentret en internationell touch. Det är feststämning och inne i butikerna står DJ:s och spelar musik från uppsatta mixerbord. En äldre dam jag möter håller för öronen då ljudet är högt. Själv vill jag  nästan dansa. Besöket avslutas abrupt genom att brandlarmet går på grund av rökutveckling i en pizzaugn och samtliga 15 000 besökare uppmanas genom högtalare att lämna köpcentret.
 Emporia är fint och trendigt men utan stora överraskningar. Tyvärr jämför jag alla köpcenter med Dubai Mall i Dubai och på bara på en punkt når centret Dubai-status: Takparken. Att anlägga en park på taket är supergenialt. Det gör Emporora unikt och sätter trenden för fler sådana parker

Servicen är även högklassisk och vid ingången finns en informationsdisk där proper och serviceminded personal svarar på frågor. På nedervåningen finns en garderob som ger möjlighet att hänga av sig kläder och kassar och det jag faktiskt kräver av ett modernt shoppingcenter hittar jag också: Vattenfall: I en kub bubblar vatten från bottenvåningen upp till högsta våningen. Snyggt!


 

 
 Innovativt och nytänkande att anlägga en park på taket. Det blåser alldeles förskräckligt men detta kommer bli en häftig utflyktsplats till sommaren. Soldäck, utsiktsplats, grönska och nog kommer det dyka upp caféer när värmen återkommer. Garagets översta våning ligger i höjd med parken vilket gör det möjligt att ta bilen upp.
 
 

En skuggvägg.
Varje stad med anseende måste ha en Desigualbutik. 



  Självklart kommer jag återkomma för att ta en fika eller ta en promenad på taket. Eller varför inte investera i en Desigualklänning? Vi får se!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar