Min blogglista

fredag 6 november 2020

Vandring runt Finjasjön

 När jag traskade runt i Hovdala i somras bestämde jag mig för att en dag ta Finjasjön Runt. Den dagen är idag. Jag parkerar vid Björkvikens badplats och rör mig medsols. Vädret är dimmigt och grått men uppehåll.

Här börjar det. Höstlöv på marken och dimman ligger över sjön Nu ska jag påbörja vandringen runt.
 

Det dröjer inte länge förrän jag kommer till Guldkusten och skylten Finjasjöleden. 


 

Detta träd var grönt i somras.



Se förvandlingen. 

Årstidens växlingar. 

Årshjulet.

 

Första pausen vid en å och ett rastbord täckt med löv. Jag tar upp fikat som ackompanjeras av vattnets forsade ljud. Jag ser hur löven singlar ner från trädet ner mot marken. Befinner mig i området Skyrup.
 Norra delen anländer jag till vid byn Finja och där börjar Alslingan som består Sveriges längsta spång (1,6km) i Alsumpskog. Även kallad Europas regnskog. Här har jag gått förut och även det på vintern. Halt så  det förslår så hålla sig på nätet viktigt. Två rastplatser finns på leden.
 
Jättemysigt! 

   Som ett litet konstverk i naturen.

     När hösten är som vackrast. 

 

 Leden fortsätter och nu på östra sidan av sjön.

 

 

 Nu börjar jag skymta sjön igen. Ekor och kanoter ligger uppdragna på land. Stugor och bebyggelse. Tecken på en avslutad båtsommar. Fåglar i massor som ståtligt  tar plats på de otaliga stenarna i vattnet.

En skarv som breder ut sina svarta vingar.

 




Så efter några timmar är jag vid mål. Äter min medhavda lunch/middag vid ett av badstrandets bord. Kör sedan hem. 

En fin dag trots gråmulet väder.

 

Finjasjön runt 18 km.

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar