Min blogglista

söndag 29 november 2020

Frualid och Vombsjön vid Övedskloster.

 Det är en disig, gråmulen novemberdag och det går knappt att se vägen i dimman men det klarnar snart upp. Jag parkerar vid Övedskloster och går en runda  upp mot kyrkan och vidare längs sjön Vassen och den gamla vulkanen Frualid. När jag är tillbaka till parkeringen tar jag en sväng åt andra hållet ner till Vombsjön och badplatsen.

 Allén upp till Öveds kyrka.

Jag passerar kor och två av dem verkar vara väldigt förtjusta i varandra. Lite kärlek i kohagen.
Mölledammen.

Utmed sjön Vassen och vulkanen Frualid. Geologerna säger att de skånska vulkanerna var aktiva under Juraperioden (146-176 miljoner sedan). Bilden är inte sned utan det ser ut så här.

Dimman ligger tät över Vassen.


Öveds kyrka
En pampig allé utanför Övedskloster.
Jag fortsätter ner mot Vombsjön.
Runt Vombsjön finns många gamla ekar och några är märkta evighetsträd. Denna ek med rötter  kors och härs drar till sig min uppmärksamhet. Det ser nästan ut som det finns en liten grotta längst ner. Som trädälskare ger trädet mig ett halleluja moment.
Som taget ur en fantasyfilm.
Ännu en gammal ek som fått snurr.

Övedskloster har funnits i ca 900 år och var på 1100-talet tillägnat den heliga Trefaldigheten. Munkar från Frankrike bosatte sig här. Då reformationen i Danmark genomfördes 1536 upplöstes klostret och danskarna tog över slottet. Egendomen blev privat när Carl Mauritz Lewenhaupt köpte den 1666.

 Mer info: https://www.ovedskloster.com/besok-oss/slottet/historik/


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar