Min blogglista

måndag 23 november 2020

Historiska platser i Skåne

 Planen var att ta en runda i Holmeja men där var det jakt och avstängt för allmänheten. Så jag kör planlöst omkring på egen jakt efter alternativa ställen att besöka och råkar passera ett par  historiska platser i den skånska historien Lindholmens slottsruin och Grönalunds tivoli.

Så här såg Lindholmens slott ut en gång i tiden. Den danske kungen Erik Menved byggde detta i början av 1300-talet och det var en viktig försvarsfästning som stod emot flera anfall i en orolig tid. Lindholmen var ett politiskt centrum i Norden under en tid då motsättningarna var många. Fredsförhandlingar togs upp här och pågick under 16 dagar mellan de nordiska länderna och Nordtyskland.  Drottning Margarethe, Albrekt av Mecklenburg och ett antal statsmän och biskopar medverkade. Fred slöts den 17 juni 1395 och två år senare bildades Kalmarunionen och Erik av Pommern krönts till kung över unionen. 

 

Informationstavlor hänger på bron över Sege å och i bakgrunden ligger kullen där borgen låg. Numera finns bara vallarna kvar.

 

Drottnig Margarethes trädgård låg här på denna kulle, ett stenkast från borgen.


Gamla ekar påminner om en svunnen tid på kullen.

Jag kör vidare utmed Börringesjön och genom en by med namnet Grönalund och ser skylten Grönalunds tivoli. Jag blir nyfiken. Att det ska ha funnits ett tivoli här också förutom Gröna Lund i Stockholm får mig att undra vem som var först. Jag följer stigen en bit in i skogen till platsen.

Gröna Lunds tivoli i Stockholm invigdes 1882 medan denna festplats var igång mellan 1905 till 1949 så det får bli svaret.  Kvar är nu en liten igenväxt dunge och det finns inte ett spår kvar av varken dansbana eller ölhall. 
Jag tar en bild från informationstavlan för att försöka leva mig in i den tidens nöje. De ser ut att ha roligt och vilka ståtliga klädedräkter de hade. Alla bar huvudbonad.

Eftersom det inte blev någon vandring kör jag förbi Torup på vägen hem för att sätta mig bland träden med medhavd fika. Det blåser kallt och jag beger mig hemåt då det börjar skymma.

En intressant historisk road trip på alldeles för många mil.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar