Min blogglista

lördag 31 mars 2012

Är du en äkta vallon?

Hur många går inte omkring med någon diffus idé om att de härstammar från vallonerna eller åtminstone fått nått blodstänk genom någon avlägsen forntida släkting. Om man nu inte kan ståta med vallonska namn  såsom Hübinette, Herou eller Drougge, blir det svårt att bevisa. Spelar det egentligen någon roll om man nu hört att "man ska ha valloner i släkten" eller inte? Vad är så speciellt med det? Många av tattar-släkterna drog också till med att de var av vallonblod för att det ansågs finare och vem kan bevisa eller motbevisa detta faktum? Vissa påstår att man kan och att det finns fysiska tecken att ge akt på. Vallonstrecket. Så fyndigt! Har man ett lodrätt streck strax under armvecket så...är det beviset. Man är av äkta vallonblod. Eller? Jag har läst att vissa fysiska drag är så dominerande att de dyker upp i vårt DNA, generation efter generation likt bruna ögon slår ut de blå. Därav att det här strecket hänger med. Jag har hört om valloner i min släkt, jag är mörkare än de flesta svenskar och jag har strecket. I somras åkte jag tåg genom Vallonien i Belgien och kom att tänka på detta. Jag iakttog människorna som klev av och på tåget. Såg de ut som jag? Fanns det likheter? Lite mörka och med ett litet trubbigt utseende? Kanske.

Vem var då vallonerna? Tydligen var de uppskattade p.g.a. sin skicklighet inom olika yrken som t ex smide.  I övrigt var de ett folk med festkultur där dans och musik flitigt förekom och det lär ha varit dem som släpade hit nyckelharpan.
Det skulle vara roligt att veta varifrån ryktet med vallonblod i släkten kommer ifrån. Ingen tycks ju kunna bevisa något, Kanske  uppstod rykten för att folk helt enkelt ville vara som de. Vallonerna var få och de höll sig mest till varandra och ändå. Ändå tycks alla vara släkt med dem. Nästan.
Märkligt!

Kommentera gärna inlägget och fyll i med vad du själv vet om vallonerna. Det skulle uppskattas då jag är nyfiken på att veta mer.

28 kommentarer:

  1. Hej aldrig hört talas om det vallonstrecket förut, men jag har ett, trodde det var för att jag var tjock som bebis ;) bruna ögon har jag också men inte så mörkt hår.. Undra om rastlösheten hänger med valloner också?

    mvh Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Carina. Rastlösheten hänger nog med också.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt, jag visste inte det där med strecket! :) Vi har efter lite släktforskning funnit att vi väldigt nära har valloner i släkten. Jag har ett sådant streck, mörka ögon och mörkt hår. Sen är jag ganska blek, men har ändå "olivfärgad hy", som man säger.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt att du lyckats hitta valloner i släkten. Oftast är det ju bara rykten som man inte kan hitta bevis på.

    SvaraRadera
  5. Hej. Har det där vecket... om det nu ligger något i det :) Har en släkting som skriver en bok om våra anor från vallonerna...namnet på den invandraren var Colas Grenier...sedemera Garneij. Jag är ljus, men det borde ju blivit lite uppblandat efter nästan fyrahundra år :) Var visst ett renligt släkte jämfört med svenskarna på den tiden, de hade också vackra kläder...har jag läst. De var väl en blandad folkstam av romare, kelter och germaner. Spännande. Mvh Irene.

    SvaraRadera
  6. Det skulle vara roligt att veta hur man kom fram till det här med vallonstrecket. Alla har ju inte det trots att de kommmer från samma familj. Kul att ni skriver en bok om valloner.

    SvaraRadera
  7. JAg stör mig mes tpå att folk som har någon vallon bkaom sig.....får idén att kalla sig för vallon :) SVENSK då?? räknar inte de tusentals svenska förfäderna? Nej..att vara Vallon är exotiskt ;) Själv är jag same by blood, men jag har även förfäder som kom till Sverige för 3-500 år sedan från Karelen, Estland, Litauen, Tyskland, Finland och även valloner (som faktiskt bara var smedar och...what about it?) Jag själv är blond med gråblå ögon och min fars släkt är rödlätta och blåögda- min mor är den som bär på vallonblodet (och mycket av det nordsamiska blodet) men ändå ärvde jag min fars ljusa färger. Jag har "vallonsträcket" och det även omtalade "knölen" i bakhuvudet som tydligen ska indikera på vallonblod. Min mor som är mörk med grönblå ögon fick alltid höra att hon hade vallonblod, men det är nog lika troligt att hon har sina mörka färger från sin Tyska och slaviska sida av släktträdet. I Tyskland finns (fanns?) ett ursprungsfolk, liknande samerna i Sverige, som man (precis som i Sverige) inte var lika stolt över att vara släkt med och därför gärna "glömde bort". Kul att det är så himla "fint" att vara av vallonsk börd i Sverige. Jag själv Önskar attman hade samma stolthet och nyfikenhet även om man var av Romsk (Tattare? är inte det ett VÄLDIGT förlegat uttryck?) eller samiskt ursprung. Men det kommer väl....Vallonerna var få men Sverige är också ett litet land så det är egentligne inte märkligt alls att många bär på en eller annan Vallonsk gren i sitt släktträd. Men en gren gör inte ett träd.

    SvaraRadera
  8. Exakt, varför vill så många vara vallonättlingar men förnekar andra kopplingar? Egentligen är vi nog alla en mix av allt möjligt.

    SvaraRadera
  9. Håller helt med. Valloner,Romer,Turkarna som invandrade med karl den tolfte,Skotska yrkesmilitärer,Italienska stuckatörer kallades alla för Tattare.Vi Svenskar är inte ett homogent folk.
    Precis som det finns ljushåriga Samer så har även de flesta svenskar samiska förfäder samt allt möjligt påbrå. Min mors släkt hade "tattarblod".Jag har Vallonstrecken,tre på ena armen och två på andra armen.Vallonerna kom med stora familje-enheter. Men det var bara de arbetande männen som bokfördes. Därför var de långt fler än vad som kyrkobokfördes.De hade sin egen religion och sina egna präster. Efter religionsförföljelse återvände 80% hem. De 20 % (kvinnor,barn,gamla föräldrar,systrar och vad som ingick i familjeenheten oräknat) tvingades konvertera till vår religion (Vi har inte utvecklat toleransen särskilt sedan 1600-talet verkar det som). Det går bara att släktforska tillbaka till 1600-talet. Släktforskar man på alla sina anfäder på alla sidor lär det bli 1 miljon anfäder på 500 år. De flesta forskar bara i ett led far,farfar,farfarsfar osv. Det blir ju väldigt missvisande. Samerna kan ha invandrat två gånger. Före Istiden samt återinvandrat efter den senaste istiden för ca 13 000-10 000 år sedan. De kan ha kommit båder Öster och Söderifrån.
    Det som först befolkades var Norska västkusten iallafall. Den stora invandringen från Anatolien kom till Europa för ca 7 000 år sedan. Sedan tog det kanske tvåtusen år till innan den nådde hela Norden. Vilket gör Samerna till de första Europerna om jag förstått rätt.Vi är en mix av allt möjligt.Tack och lov!

    SvaraRadera
  10. Intressant! Tacksam för all fakta.

    SvaraRadera
  11. Jag är vallonättad Skånebo och är mörk, har strecken och väldigt rastlös samt med "kreativt kaos" i hjärnan. ;) Reste till Vallonien i somras för att träffa mitt folk och kände mig för första gången inte annorlunda som jag alltid gjort här i Sverige. Finns det fler som jag här inne så får ni gärna kontakta mig på Facebook, https://www.facebook.com/sandrapedersen99 det hade varit kul att träffa fler :-)

    SvaraRadera
  12. Det skulle vara jätteroligt att få höra mer om din resa till Vallonien. Letar upp dig på Fb.

    SvaraRadera
  13. Min mor kommer från en Vallonsk släkt och vi har alla denna knöl på baksidan av huvudet. Men är inte det endast en indikator av den Neandertalska delen i oss? Ifall det skulle vara så att detta är betydligt vanligare hos Valloner och människor av Vallonsk börd, kan det möjligen förklaras av att dessa fått en större del utav sin arvsmassa (i jämförelse med många andra folkslag) från Neandertalare? När vi ändå är inne på knölar, så verkar flera av min mors sida av familjen även inneha en knöl nedanför knäskålen. Men till skillnad från dem med s.k. Schlatterknä, så verkar inte detta bero på någon form utav inflammation och gör inte heller ont. Det behöver inte alls vara relaterat till vårt Vallonska ursprung på något sätt (säkert inte). Jag tycker bara det var värt att nämnas.

    SvaraRadera
  14. Jag har nyligen upptäkt att jag härstammar från vallonsläktet bonnevier i belgien. Och har starka bevis som stödjer detta. Mvh tobias

    SvaraRadera
  15. Låter spännande. Svårt hitta bevis men du har tydligen lyckats.

    SvaraRadera
  16. Jag är vallon på både får o mors sida o har de klassiska smed namnen bakom mej som gille,Sporrongs,heroin,hubinett,Pietro mfl.namn.har även gjort dna o där slog det i genom på vallon.jag är mörk o det ut som en spanjor med bruna ögon.musikaliska är vi i släkten o jag själv spelar gitarr.jag sysslar med hantverk i järn o metall.har även fått reda på att bipolär sjukdom är typiskt för valloner o resande.jag har även mkt hetsigt temperament.ett födelse märke under höger för,liksom min syster.jag är nära släkt med skådespelaren Birger Malmsten.

    SvaraRadera
  17. Jag har Vallonsläkt från Belgien o Frankrike. Vi har namnet Bovin.. I all fall på den franska sidan. Min mormor har både belgisk o franska valloner på sin sida.. Pappa har belgiska.. Min far o hans syskon är väldigt mörka i hår och lätt för att få färg. Vet ej om det har betydelse för vallon.

    Jag var blåsvart i håret då jag föddes. O en massa hår. Min syskon är ljusa..

    Vet att Spanien styrde den delen av Belgien där belgiska vallonerna utvandrade från...

    SvaraRadera
  18. Hej! Jag är av vallonsläkt (heter Gauffin) och har typiskt vallonutseendemed bruna ögon, har levt som en rastlös vagabond nästan hela livet och har exakt de där vecken på underarmarna(min mamma var exakt likadan). Och jag är smal, så det är inget fettveck. Vi härstammar från Johan Adolphe Gauffin som kom från Waterloo till Lagga, Uppsala 1674.

    SvaraRadera
  19. Har alltid fått höra att vi har Vallonskt ursprung. Jag är blond och blåögd och har ett "vallonstreck" på varje arm. För några år sedan fick jag ett tjockt kompendie av min mammas kusin, som släktforskat. Längst bak i kompendiet dök det upp ett annorlunda namn: Sine Gülich.
    Ah! Tänkte jag. Där är beviset för vår härkomst. Det var det inte. Det visade sig vara en gigantisk hertig och fürste-ätt ifrån Tyskland och Österrike.....det bara kom fram hur mycket namn som helst....bla att ett religionsbråk i släkten, var det som startade 30-åriga kriget....
    Här i Sverige innebär det att vi tillhör introducerad adel, via namnet Af Gülich (Jülich)....
    Även att jag är släkt med alla som heter Areschoug, då dessa två släkter blev ihop-gifta. Men ingen vallon-släkt trots "vallon-streck"....

    SvaraRadera
  20. Skulle stå o-introducerad adel...

    SvaraRadera
  21. Min mamma är äkta vallon o farsan helsvensk.Jag är snygg som fan. Har knöl i bakhuvet, veck på armarmarna o inga örsnibbar. Grå ögon o blond

    SvaraRadera
  22. Hej! Min farfar (f. 1912) var från Singö i nordligaste delen av Stockholms län. Han hade 11 syskon. Nästan allihop, inklusive farfar, hade mörk hy, var svarthåriga och hade mörka ögon. Även flera av syskonbarnen blev svarthåriga och mörkögda. Både jag och min bror har tjocka mörka ögonbryn, vilket ju sägs vara typiskt för valloner. Jag har ingen aning om ifall vi är vallonättlingar, men jag har funderat på det eftersom just min farfar och hans syskon hade så många typiska drag. På Singö bröts det för länge sen järn, och jag tänker (spekulerar) i om inte en och annan vallon kom över dit i egenskap av duktiga smeder. Det har släktforskats på min släkt, men man har "bara" kommit till mitten av 1700-talet, vallonerna kom ju tidigare än så till Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Svårt forska så långt tillbaka.

      Radera