Min blogglista

fredag 29 september 2017

Klampenborgs Dyrehaven

Jag kliver av i Klampenborg och påbörjar vandringen utanför Bakkens tivoli och väljer den svarta leden "Jägersborgs skogs och hjortpark". Den enda led att välja härifrån. Då den är på 16 km viker jag av vid Erimitageslottet och halverar sträckan. Förutom vilda hjortar finns ett mycket gammalt ekbestånd med ekar mer än 800 år gamla.
 Nedhuggna stammar formar snirliga konstverk
Jättegammalt!
 Erimitageslottet är ett jaktslott där kungligheter har samlats för en måltid under jakten. Byggd av Christian VI. Från början hade slottet ett inbyggt hissbord där middagen kunde avnjutas utan betjänter men bordet togs bort 1759. Slottet ägs idag av staten.
 Jaktskulpturer smyckar slottet
 En sfinx

 Under hela vandringen ser jag olika sorts hjortar, den med krona brölar och ränner efter de andra.





Om jag åker hit fler gånger tar jag med ett teleobjektiv så jag kommer närmare dessa fantastiska djur.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar