Min blogglista

söndag 24 juni 2018

Råbelövssjön runt med cykel och Balsberget


Ibland får jag lust att återuppleva på rundor jag gjort tidigare. Idag är en sådan dag.  Jag tar cykeln på Öresundståget till Kristianstad och beger mig på tur Råbelövssjön runt.  Med början på östra sidan rundar jag sjön och kommer in på Balsbergsområdet. Stannar vid den enda befintliga rastplatsen och plockar upp min matsäck. Idag är många ute och cyklar, tja det är midsommardagen och solen skiner.
 Högt växande kvanne pryder dikeskanten på den östra sidan.
 Helmershus slott.  I slutet av 1800-talet lät Sven Helmer Örtengren  bygga detta slottsliknnde husoch han startade även en fruktodling på 8000 träd i anslutning till slottet. Sedan dess har flera ägare avbytt varandra. Både fruktodlingsskola och elevhem har huset använts till och 1939 anordnades Blomningsfester när äppelblommorna var som mest utslagna.
 
 Råbelövssjön i all sin prakt och en försjunken brygga. Här slår jag mig ner på rastplasten bestående av två stora träbord. Stannar länge. Njuter av den vackra omgivningen, vattnet som klunkar och värmen som smeker huden denna midsommardag.
 En bit därifrån går Skåneleden upp till Balsberget och jag leder cykeln hela vägen upp. På toppen av det 100 meter höga berget skådar jag ut över Kristansstadsbygden och vattenriket. På 1700-talet besökte Carl von Linné den här platsen. 

 Vägen ner till parkeringen kantas av trolsk skog med mossklädda stenar.
 Här är ingången till Balsbergsgrottan, den största kalkstensgrottan i Skåneland. Man kan låna nyckel och krypa in i mörkret mellan 16 april och 14 oktober. Inne i grottan finns smala gångar men även en stor grottsal värd att besöka.  Nycklar hämtas på Råbelöfs Godsförvaltning. Övrig tid är grottan hemvist till 
fladdermöss. 
En fika på Espresso House innan tåget rullar in på perrongen och jag och min cykel tar oss tillbaka till Malmö. En härlig dag!

Länk: Råbelövssjön, förra gången jag var här.

5 kommentarer:

  1. Fina bilder! Tack för ett trevligt möte vid rastplatsen:-). Och vilken fin blogg du har. Här kommer jag att titta ofta för att få tips på fina platser att besöka.
    Mvh
    Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Eva. Vad roligt att du hittade till min blogg och tack själv för trevligt möte och fina utflyktstips. Degeberga är nu uppsatt på min bucketlist. Ha en fin sommar!/Lili

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha en trevlig sommar du också! Kolla gärna på min blogg om du har lust
      http://novaphoto.blogspot.com/
      Mvh
      Eva

      Radera
    2. Klart jag har lust.Vad kul att du också bjuder på spännande utlyktstips i din blogg.

      Radera