Min blogglista

tisdag 7 augusti 2018

Kullabergs höjder och dalar

Egentligen är målet att klättra ner till Valdemarsgrottan men hittar inte vägen dit. Jag hittar däremot Kullabergs högsta punkt: Håkull med sina 187,5 möh. Jag genar upp så det är brant men väl där breder det skånska landskapet ut sig: I norr Skälderviken och i söder Höganäs och Helsingborg. Perfekt picknickplats men utan skugga blir den stekheta rekordvärmen olidlig.



  Det får bli ett besök på Nimis också när jag ändå är i trakterna. Vägen dit är brant, stenig och alldeles för lång.
 Ingången till detta märkliga fenomen.
 
 Nimis betyder "för mycket" på latin och det är verkligen mycket av drivved, plankor och grenar. Hur kommer man på att bygga detta kan man undra. Det får man fråga Lars Vilks som är konstnären bakåt detta skandalbygge.
Det vimlar av besökare,många danskar och det är faktiskt imponerande att konstruktionen håller ihop och inte rasar.
 

 Att undvika fyren vid ett Kullabergsbesök går väl inte. Här är den! Jag är fikasugen men allt är stängt för klockan har just slagit 18.00.
 
 Utsikt över Mölle.
 Redan höst?  Nej, det är torkan som gjort att lövträden gulnat.
 Himmelstorp. Då går tankarna direkt till barndomens absolut bästa ungdomsprogram på Tv: Kullamannen. 
 
 Kartan över Kullaberg. Vilket coolt ställe och massor kvar att upptäcka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar