Min blogglista

fredag 21 december 2018

Vintervandring runt Svaneholmssjön

Det är disigt decemberväder men ganska milt så en kortare söndagsvandring står på schemat. Jag åker till Svaneholms slott. Där utgår ett par kortare leder runt sjön. 

Lite bakgrundsfakta:Svaneholms slott  byggdes 1530 av Maurits Sparre. Slottet har ett gästgiveri och ett museum och det mest kända rummet kallas Mackleanrummet som är namngivet efter bonden Rutger Macklean. Det sägs att det till och med spökar på slottet.
 
 Den röda leden är 4,5 km lång och det går att förlänga leden genom att göra en avstickare till Hästhagen. Skippar detta idag. 
  
Långa spångar över en sumpskog ger ett surrealistiskt intryck. Det känns som att befinna sig i en snårig urtidsskog. Pålarna som håller spången uppe är nedsänkta nio meter ner i marken. Skylt finnes att hålla barnen under uppsikt. Det verkar nämligen inte så kul att råka  plumsa ner i kärret.
 
 
 Gamla träd överallt och ett evighetsträd i form av en gammal ek passerar jag förbi men av någon anledning tar jag ingen bild. Träd som träd! 
Tillbaka till utgångspunkten är det dax för fika men då det snöar/regnar/haglar behöver jag skydd så går tillbaka en bra bit på leden till ett vindskydd. Där myser jag till det med kaffe och saffransbulle.

En lagom lång promenad i december. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar