Min blogglista

söndag 22 mars 2020

Krankesjön runt

Krankesjön är en fågelsjö norr om Silvåkra. Här finns fågeltorn och gömslet Ivassen där man kan studera fågellivet på nära håll. Idag har jag som mål att vandra runt sjön. Jag parkerar vid Silvåkratornet, tar mig norrut förbi lägerplatsen och fortsätter längs sjön. Sjön ligger inom Revingefältet som är ett militärt område. Fågelkvitter kombineras med kanonskott och över Sjötorps ängar kliver jag i spår från pansarvagnar.
   Silvåkratornet.
 En rätt trevlig lägerplats med vindskydd, grillar och även plats för ett par tält.

En bit ut i sjön ligger gömslet Ivassen. Där kan man sitta gömd och studera fågellivet.
Jag fortsätter gå och hamnar ute på vägen. Jag möter ett par med hund och frågar efter vägen runt sjön. Det finns ingen markerad led så det är bara att traska över ängen och följa strandlinjen. Det är lerigt och geggigt efter pansarvagnarnas framfart. Jag sicksackar mig fram för att inte sjunka ner i lervällingen.
På norra sidan av sjön finns en trevlig rastplats där jag pausar. Området är markerat som sevärt med fornlämningar. Ser dock inga synliga spår av det.
Hur ofta ser man sådana här skyltar? Inte ofta.


Leden pekar in mot en stig i skogen så äntligen lite skogsnatur.
 Jag närmar mig Silvåkratornet igen och passerar den gamla stationsbyggnaden. Här gick tåg till Malmö.
På vägen hem kör jag förbi en massa kor som får även andra bilister att stanna för fotografering. Så  många kor på samma ställe har jag sällan sett. Här fastnar några stycken på bild.

En trevlig runda på cirka 11 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar