Min blogglista

torsdag 25 juni 2020

Nationalparken Store Mosse


Nationalparken Store Mosse är Sydsveriges största myrområde med sanddyner, så kallade rocknar. Området bjuder på mäktiga vidder av våtmark. Sverige har 30 nationalparker och det är något extra fint att bli utnämnd till en för det visar på stort naturvärde. Store Mosse är helt unikt i sitt slag och känslan av ödslighet ute på myren är mäktigt som blandas med småländsk skog.
Jag passerar Kittlakull och går Lilla Lövö runt som består av flera kilometer på spång rakt ute i ödemarken och en sträcka med skog.

 
 Skogen står tät med ett rikt växtliv på marken.
 
 När jag befinner mig mitt ute på myren tornar ett åskväder upp i fjärran och ett lött regn faller. Som tur är drar åskvädret vidare och lämnar myren ifred.
 Utmed spången finns ett antal rastplatser för vila och en stunds beundran av utsikten.
  Fågeltornet över fågelsjön Kävsjön.Runt sjön finns en vandringsled på 12 km.
 
För de minsta och även för oss andra som gillar troll i skogen går denna lilla trollskogsslinga.
 
 Mäktigt!
En ekorre verkar få syn på mig och skyndar sig upp utmed stammen. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar