Min blogglista

lördag 19 december 2020

Natur och kultur i Tyringe


Idag ger jag mig ut på en roadtrip till Tyringe. Ett litet gulligt samhälle jag aldrig förut besökt.  Jag börjar med att parkera nere vid Stenberget och går upp mot utsiktsplatsen och förbi stenen med målningen av Snövit. Därefter kör jag vidare till Radiumkällan och slutligen en promenad i Sanatorieskogen som ligger bakom Tyringe kurhotell. Tyringe har som många andra orter varit en tillflykt för att dricka brunn. 

Hulda Glans som föddes i Dalarna men dog i Tyringe 1954, tyckte om att måla. En dag 1929 begav hon sig till Stenberget tillsammans med sin 10-årige son Kay och målade Snövit och de sju dvärgarna på denna sten. Då erosionen blekte bort bilden återskapade Marianne Johansson bilden.
Radiumkällan är en naturlig källa som tidigare kallades Paradiskällan då den omgavs av vacker natur. På 1920-talet upptäcktes spår av radium i källan och  detta ämne ansågs vid denna tid nyttigt. Tyringe Kurhotell är ett pampigt hotell som anlades 1905. Då tog hotellet emot patienter med olika åkommor som nervositet, blodbrist och diabetes och boten var att dricka brunn. Det fanns även en källa med ozonvatten i närheten som ansågs välgörande och den rena luften och vandra naturen gav läkningen en boost. Under 1930-talet var detta hotell mycket välbesökt i hälsosyfte men senare har hotellet präglats av konferenser, friskvård och sport.

Bakom hotellet ligger Sanatorieskogen som är ett väl skyltat strövområde. Det första jag ser är det Lilla Springvattnet som anlades av Otto Reimar 1905.Det finns många stigar att följa med informationsskyltar överallt. Det blir en extra krydda att kunna lära sig nya saker under en promenad.Jordvallsgärdsgård. Ett nytt ord att kunna. Där det inte fanns tillräckligt med sten att bygga stenmurar av uppförde  man jordvallar för att skapa ägargränser. Dessa var ovanliga i Skåne.Grytor eller även kallade dödisgropar är spår efter att inlandsisen smält bort och skapat stora gropar. Här ger det formen av en amfiteater.Verktygsdammen. Anlagd för att leda vatten.En liten miniskog.Trädsvampar kan vara mycket vackra. På vägen hem stannar jag  i Perstorp för att ta en bild på Jeans damm. Länkar till en mycket intressant historia om denna damm med en grönbevuxen pir som går rakt ut och skapar en perfekt picknickplats.

http://www.existensia.eu/om-oss/historien-om-jeans-damm

 

 En intressant dag med 8km kulturinslag.

Färdsätt: Bil men det går utmärkt att ta tåget till Tyringe där alla nämnda sevärdheter finns inom gångavstånd. Tåget stannar även i Perstorp.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar