Min blogglista

söndag 10 juli 2022

Roadtrip 2022, Vänern och Värmland ,del 1

 Länge har jag längtat efter att ge mig ut på vägarna på en längre road trip, få upptäcka andra delar av Sverige och nya upplevelser. Äventyret består av att inte alltid veta när jag vaknar på morgonen vad som komma skall och inte heller veta var jag ska övernatta. När det visar regn på väderleksrapporten bokar jag vandrarhem, annars blir det camping.
Så här blev turen: 

Malmö - Lödöse - Kinnekulle - Kungens rastplats - Kristinehamn - Karlstad - Brattforsheden - Persberg och Tilas Stoll -Lesjöfors camping -Borlänge och Tyllnäs udde - Falun med koppargruvan - Skedvi -Norberg - Sala med silvergruvan -Västerås - Ängsösund - Enköping - Strängnäs - Katrineholm med Djulö- Vadstena- Omberg - Gränna - Gislaved - Malmö.

Kinnekulle stora stenbrott med ett djup på 40 meter. Här finns kalksten som går 400 miljoner år bak i tiden. En ställplats finns samt vandringsleder.Österplans hed och vall- Västgötska alvaret är ett stort naturreservat i området. Alvarmarker finns på några få ställen i världen så det är unikt att hitta det här. Kala kalkhällar och en karg miljö kännetecknar denna naturart.
Göta Kanal - här startar resan i Sjötorp. Ett skepp gör sig redo att passera genom slussen.Kanalen slutar(eller börjar) vid Mem i Östersjön och är 190,5 km lång.

Vid Kungens rastplats intill Vänern. En trollslända har parkerat bredvid mina fötter.
Solocamping vid Vänerns strand.Kungens rastplats är en populär plats där det finns vindskydd och grillplatser. Det blåser rejält under natten och tältduken fladdrar. Annars lugnt.
Picassoskulpturen i Kristinehamn. Den 15 meter höga "Jacquelene" restes 1964 när Picasso med förtjusning valde ut plasten med ett Oui, här ska den stå. Det är en av de största Picassoskulptörerna i världen.

 Äntligen frukost. Här varma scones på Espresso House i Karlstad. En stekhet dag, över 30 grader varmt och pustar ut i skugga Mariedalsskogen i Karlstad. Tidigare besökte jag Sandgrund och Lars Lerins konstverk. Vilken mästare han är.Roadtripen fortsätter. det bästa med att köra bil är att kunna stanna när och var jag vill. Som här. Frödingstenen i Alster. Den restes 1921 och är skapad av Christian Eriksson. Stenen symboliserar tre sidor av Frödings verk: Den lyckliga barndomen, erotisk renlevnad och svårmodet.Utanför butiken "Antik och Design" Molkom stor denna röda bil. Butiken är en upplevelse med gammal interiör och saker plus ett café .För att inte tala om en bedårande utsikt över sjön. I Persberg utanför Filipstad ligger Naturreservatet Högbergsfältet med Tilas Stoll.Tilas Stoll drevs av två gruvdrängar från Sala. Gruvdriften där lades ner 1906. Området är mineralrikt av stenarna att döma.

Brattforsheden får ett besök under turen. Det är både öde och harmoniskt att besöka denna skog. Det är ett värmländskt lugn som befinner sig.  
Här fikar jag. Att vara helt ensam i en skog är en underbar känsla.
Brattfallet i Värmland är 10 meter högt och rinner ner i kanjoner. Att lyssna till vatten som forsar är kraftfullt. Jag stannar en stund och kör sedan vidare.
Det finns många gruvsamhällen som jag kör förbi. Stannar vid detta. det ör varmt spå kliver in ett svalt Hyttan och passerar Svens Bio. Så charmigt. Nu gäller det att hitta sovplats och får tips på en camping utmed vägen.
 En liten familjecamping i Lesjöfors blir stället för övernattning. Billigt och gemytligt. Utsikten över sjön ger god nattsömn.
Så var jag då kommen till Dalarna. 
Naturen är njutbart vacker och de blir ett antal stopp bara för att ta en bild 
utmed vägen.
 


 Detta var första delen av rutten 

Malmö - Lödöse - Kristinehamn - Karlstad - Persberg och Lesjöfors.

Fortsättning följer i road trip del 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar