Min blogglista

torsdag 30 maj 2024

Småställen på Österlen

  Jag börjar med ett besök vid kvarnarna Sträntemölla-Forsemölla och dess vattenfall. Från parkeringen kliver jag över en stätta och passerar några snälla kor och går en kilometer genom naturreservatet för att komma fram.Det går en brant stig ner till vattenfallet och då är man riktigt nära det brusande vattnet.Gyllebosjön runt är en vacker led på 4,5 km och jag går mestadels utmed sjökanten.Knotiga träd fascinerar.På kvällen sammanstrålar jag med ett par bilcampare och vi övernattar utmed sjön.

 
Dagen efter äter jag frukost nr2 på café Byvägen 35 i St Olof. Mysigt café med en toalett med ett annorlunda lås. Här intar jag ostfralla och kaffe. 
Hur smarrigt som helst.
St Olofs källa  i närheten av St Olofs kyrka. St Olof var kyrkans skyddshelgon och många källor bär hans namn. Sankt Olof syftar på den norske kungen Olof Haraldsson. Underverk ska ha visat sig vid hans grav efter att han stupade 
1030 i Stikelstad.
Jag kör vidare till Lövestad där Storgatan har några intressanta butiker.
Spiken i kistan är en antikvariatsaffär med allsköns bråte och ett mecka för den antikintresserade.
I denna gamla lokal har det funnits en butik som sålt kläder och skor som ekiperat ortsborna. Numera är  det Mormors mamelucker med begagnade teaterdressar som pryder de båda skyltfönstren.
En trevlig skylt är uppsatt när jag lämnar byn.
Några kilometer utanför Lövestad finns Hallsbergs gård och stenar. Museet var stängt vid ankomsten men trädgården var öppen att beskåda. Det var lantbrukaren Nils Nilsson som med enkla hackor högg in inskriptioner på 13 stenar. Trädgården omkring ville han skulle efterlikna Edens lustgård och kvarnbäcken fick namnet Jordanfloden.

Så här kan alltså ett par dygn spenderas på Österlen med gratis övernattning vid sjön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar