Min blogglista

måndag 12 augusti 2024

Roadtrip i Telemark Fylke

 Norge lockar med dess dramatiska natur så jag planerar en roadtrip dit. Första stoppet in i Norge är Solbergtornets rastplats. som ligger utmed E6 utanför Fredrikstad. I området finns det rikt på hällristningar och rastplatsen som sådan sägs vara  påkostad. Tornet som är 30 meter högt besöker jag såklart och får en blick över landskapet.

Jag drar vidare  och kör via flera tunnlar över till Drammen och bland annat Oslofjordstunneln på 7,2 km. Den är lång.  Målet är att komma fram till Hitterdals stavkyrka från 1200-talet.
Altaret är daterad 1667 och kyrkan ör beskyddad av en rad kors. Det andas mörk och kall medeltid inne i kyrkan och kyrkan är vacker från alla väderstreck sett.
Färden går vidare och ju mer norrut jag kommer desto mer dramatiskt blir landskapet.
 
Flera gånger stannar jag bilen, kliver ut för att ta några bilder och bara beundra utsikten sen stund. Bergen, det klara vattnet i fjordarna, stugorna. Framme i Rjukan och dagsetappens mål. Jag checkar in på Rjukan caravan park där jag bilcampar för natten. På Tinn museum finns fina gamla byggnader och är en del av traktens industriella historia. Jag är ganska säker på att det legat en camping där Tinn museum nu ligger och att jag faktiskt campat där som barn.
Andra dagen i Telemark är det dags för höjdpunkten och södra Norges högsta berg. Gaustatoppen ca 1800 möh. Här ligger fortfarande snön på marken. 
För att smidigt ta sig upp mot toppen kan man antingen vandra eller åka Gaustabanan. Banan var från början byggd åt NATO 1959 men sedan 2010 är den öppen för turister. Billigt är det dock inte. Det kostar ca 500 kronor tur och retur men värt äventyret. Det är kallt inne i berget och kabelvagnarna skakar och låter. Spännande.
Utsikten talar för sig själv. Det finns ett café på toppen och där intar jag frukost. Skräpet ombes gästerna själva att ta med sig ner till marken. Teamwork.
Alla ska ju ha sitt sjöodjur och Norge har sitt bidrag med Seljords sjöorm. På Sjöormens rastplats vid Seljordsfjorden finns skulpturer av sjöodjuret. Senast 2012 sägs en turist fånga sjöormen Selma med mobilkameran.
Mera vacker natur. Snön byts mot skog när jag åter närmar mig Oslofjorden med dess tunnlar. 
 Klockan närmade sig 22.00 och jag är tvungen hitta en plats att sova. På en strandparkering i Höydal finner jag den perfekta platsen.
Färden fortsätter till Halden och Fredrikstens fästning. Mellan 1665 och 1928 kallades den Fredrikshald. Den är uppkallad efter Fredrik lll av Danmark. 1711 den 30 november stupade Karl Xll här. Fästningen hade blivit anfallet flera gånger av svenska trupper utan att lyckas. En minnessten över Karl Xll. Efter kungens bortgång gav de trötta soldaterna upp och reste hem igen.
 
Det är en stekhet dag så natten tillbringas på hotell i Kungälv. Sedan blir det stopp i både Trollhättan och Varberg på vägen hem till Malmö. 
En helt bedårande liten roadtrip.
 

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar