Min blogglista

söndag 3 maj 2015

Natur och kultur i Örkelljunga

Pinnåreservatet
Mitt i det lilla samhället Örkellljunga ligger Pinnåreservatet. Här rinner Pinnån i all dess prakt omgiven av lövträd och ovanliga växter.
 Fram till 1950-talet badade folk i ån. Då det var otänkbart att kvinnor och män badade gemensamt var en vik tillägnad "pågarna" att bada och en bit därifrån badade "tösorna".
Ingeborrarps friluftsmuseum
Under en biltur dyker det upp skyltar in mot sevärdheter jag inte ens hört talas om som denna gamla gårdsmiljö från 1700 -1800-talet, Här står stugor från förr, stall och museum.

Interiör från en av stugorna från en tid då  människor inte hade en aning om vad Internet, mobiltelefoner, Facebook var eller kunde ens föreställa sig att någon skulle komma hit 200 år senare i en Nissan Micra. Namnet Ingeborrsarp betyder Ingeborgs torp och det var vanligt att kvinnonamn gav upphov till ortsnamn. Ända fram till 1954 levde människor på gården.
Rya Kyrkoruin
En liten bit från Ingeborrsarp ligger en kyrkoruin vars grund är rätt välbevarad. Kyrkan byggdes på 1200-talet men började förfalla efter en auktion på kyrkan 1876. Stora insatser har gjorts för att rädda det som var kvar. Kyrkan används idag till sommargudstjänster, dop, bröllop och som vägkyrka.
 
På grund av en brand i Helsingborg var det enligt bilradion timslånga bilköer utanför Helsingborg så jag tog en annan väg hem vilket gav mig betydligt roligare saker att minnas än att sitta frustrerad i bilkö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar