Min blogglista

torsdag 14 maj 2015

Vandring runt Tjörnarpssjön

Tjörnarp fick en egen station i december 2014 så det måste utnyttjas. Väl framme tänker jag köpa något fikabröd att ta med på vandringen runt Tjörnarpssjön  men det finns ingenstans att handla för det finns inget centrum. Som tur är har jag tre chokladpraliner i ryggsäcken så det får räcka som picknickmat.
 Första picknickstoppet intill förfallen brygga med ekor och kanoter omkring. Förr var sjön full med flodkräftor men de dog ut på grund av kräftpesten. Flodkräftan har funnits i Skandinavien i ca 10 000år men 95% av beståndet har slagits ut.
 Andra stoppet efter att ha mött och hälsat på två Amstaffhundar. Sjön är en populär badplats och en mängd sommarställen hittar jag längs vägen.
 Tjörnarps kyrka invigdes 1864. Arkitekten är J F Åbom som även har Kungliga Dramaten och Berns Salonger i Stockholm på sin meritlista. Kyrkan är klädd i guldockra putsad gråsten.

Körsbärsträd?
Tillbaka till byn och inga skyltar mot stationen och jag letar efter någon att fråga. Det är helt dött!Ingen som sitter ute och fikar eller grejar i trädgården. Till sist ser jag ett par män med spadar jag kan fråga och de pekar åt stationshållet ..och jag avnjuter den sista pralinen innan hemfärd mot Malmö.

Strax utanför byn finns Tjörnarps Ringugn som man kan läsa om här:
Vandring runt sjön: ca 6 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar