Min blogglista

tisdag 23 juli 2019

Road trip på Österlen

Österlen är lika med sommar. Dess ljus, backar, forsar, äppelodlingar är unikt och jag tar mig en tvådagars rundtur i landskapet för att kunna täcka in så mycket om möjligt. 

Dag 1: Alunbruket, Hallamölla och Brösarps backar




Jag kan bara inte motstå frestelsen att besöka Skånes äldsta kaffestuga Alunbruket och smaka på deras goda kaffe och bakverk. En avkopplande paus på gammaldags vis. Huset byggdes på 1700-talet och kaffe har serverats här sedan 1930 då Hilda Nilsson startade kaffeservering i sitt hem.


 I området ser man resterna av alunbruket. 
Mer att läsa om detta på länken://brosarp.se/alunbruket/


 Med tanke på värmeböljan som svept in är det tungt att vandra men nu är jag iallafall framme vid Hallamölla vattenfall. Den består av fem forsar och en högsta är 23 meter hög, den högsta i Skåne.
 Efter en svettig vandring kör jag till Brösarps backar. Böljande kullar, betesmark för kor och inspelningsplats för bland annat Bröderna Lejonhjärtas Naningala och Arlas Bregottfabrik.



 Mera Brösarp...

Dag 2:  Stenshuvud, Prästens badkar, Nostalgimuseum

Stenshuvuds nationalpark. Vidunderlig utsikt från de tre huvudena.
Prästens Badkar i Vik blir en överraskning. Vilket intressant område. Formationen är en sandvulkan ca 500 miljoner år gammal.  Marken omkring är sprucken och små klippblock bildar ett mycket spännande landskap.
 Vattenfyllda och mossklädda gropar.


På vägen hemåt ser jag en skylt utmed vägen 19 utanför Tomelilla: Nostalgimuseum. Jag tänker: den måste jag besöka. Allt är från 1950-talet, bilar, dockskåp, husvagnar, brödrostar, radioapparater och mycket mycket mer. Vilken imponerande samling. Om man gillar 50-talet och vill minnas den tiden är detta ett paradis.
Serveringsbricka fastmonterad på bilen för drive in.


Telefonkiosk. 

Långt före mobiltelefonens genombrott.
Nu finns inga telefonkiosker kvar och de har hamnat på museum istället. 
Här är en docka föreställande en kvinna klädd i tidstypisk 50-talsklänning och det långa halsbandet som kännetecknar den här tidens mode. Men vem tänker hon ringa?
Visst minns jag de gamla radioapparaterna där man kunde ratta in både kortvåg, mellanvåg och långvåg. Efter en stunds knastrande fick man äntligen in Radio Luxemburg till exempel. Där spelades den bästa musiken långt innan den nådde Sverige.

Sedan blev det hemresa med stopp på Sjöbo Marknad. En sådan härlig road trip!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar