Min blogglista

lördag 3 augusti 2019

Roadtrip dag 1: Humleslingan, Kjugehall, Döda byn och Vånga

Road trip i Sjöriket.

 Dag 1: Första stoppet är Kjugekull som är ett naturreservat. Här samlas stora stenblock vilket lockar klättrare. Bouldering är särskilt populärt här. När jag vandrar och hänförs av detta stenlandskap tror jag för ett ögonblick att jag är tillbaka i Tiveden. Landskapen är snarlika men skillnaden är att här är det lättvandrat.
 



Sedan kör jag norrut och letar upp Spångabro, även kallad döda byn. Utvandring till Amerika och industrialismen var orsaken till att  byn avfolkades och lämnades att förfalla. Kvar är rester från stenmurar och husgrunder. De sista byinvånarna flyttade därifrån på 1960-talet.


  Torpruiner är ett vanligt inslag vid vandring i gammal kulturmiljö. Varje gång försöker jag föreställa mig livet de levde. Det som nu är ruiner har varit hem åt människor där de bildat familjer, odlat och lagat mat, barn har lekt på gården, kor har mjölkats, glädjeämnen såväl som bekymmer har avlöst varandra. Drömmar som aldrig blev uppfyllda eller så blev de det.
På kvällen blir jag hungrig och kör till Arkelstorp och äter falafeltallrik på Biggans. Sedan tar jag fart mot dagens slutdestination: Vånga vandrarhem. Vångaberget med dess skidbacke skymtar i närheten.
 
Vaknar till tuppen och kuckeliku och gos med katten. Det kan inte bli bättre än så. 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar