Min blogglista

måndag 12 augusti 2019

Runt sjöarna i Vittsjö och Markaryd

Ena dagen hyr jag en cykel på campingen i Vittsjö och andra dagen vandrar jag runt sjöarna i Markaryd.

Vittsjö

Ett litet samhälle i norra Skåne omgiven av sjöar. Redan på 1600-talet omtalades orten när Slaget i Wittsjö skedde och Konung Gustaf ll räddades av ryttaren Thomas Larsson från danskarnas attack. En sten är upprest som minne. Härifrån kommer också Gustav Fridolin, Fredrik Ljungberg och Peps Persson. Här hyr jag cykel på campingen för endast 10kr i timmen.
 

 
Här får jag en susning om var på kartan jag befinner mig.

 Sjöstugan är hit folk kommer, intar en fika eller äter en bit mat. Den natursköna utsikten över Vittsjön ingår och här klämmer jag till med kaffe och våffla för att stärka mig inför cykelturen Vittsjön runt.
Gundastorps kvarn.
Knorren kallas detta träd som kom av sig under växtfasen. Den står vid en rastplast utmed Leholtsleden.

  Markaryd

En trevlig ort med ett blomstrande näringsliv. Folkhögskola, konferenscenter,butiker, camping och allt  man behöver. Jag hämtar information på turistbyrån och traskar ner till skogsbrynet och de många sjöarna. Väljer Spångenrundan på 6,2km.
Gravrösen från forna tider.
Många sjöar innebär många broar.
 
Åsa-Nisse brygga.  En racerbåttävling hölls här 1957 och Åsa-Nisse med filmteam var här för att ta några scener till filmen "Åsa-Nisse i full fart".








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar