Min blogglista

tisdag 6 augusti 2019

Road trip dag 2 och 3: Svarta bergen,Bergastigen,Sporrakulla Gård och Hovdala Slott

Dag 2:Min road trip fortsätter. Målet är att komma fram till Svarta Bergen men det dyker upp överraskningar längs vägen som jag måste ta del av.

 Sporrakulla Gård i Kullaskogen

Ett kulturminne omringad av vandringsleder i Kullaskogen. Gården har varit en arrendegård ända sedan 1680-talet och är numera skyddad  som byggnadsminne. Här får jag en känsla av att verkligen vara "på landet".
 
Bland områdets alla hamlade träd finns detta gamla ihåliga träd och en gammaldags stengärdsgård.

Svarta Bergen och Bergastigen 

Svarta bergen. Här bröts det sten (diabas) framtill 1989, då kallad Hägglunds stenbrott. Numera är det ett arbetslivsmuseum. Dagbrottet är världens största, 900 meter långt och 50 meter brett. Diabasen som är en tung, slät och svart sten med utmärkta egenskaper och har använts till en del kända byggnader som t.e.x. Empire State Building. I området finns  konstinstallationer.

Bergastigen på 8 km startar just här och är en naturskön slinga med en del intressanta avstickarspår med informationstavlor om Potatishålan, Göteborgstorpet med flera.
Här är ett av dem: Vargstenen. Här sköts den sista vargen på 1600-talet.
Vid Hjärtasjön finns denna bungalow, insprängd i berget.
  När fikasuget sätter in är det inte helt fel att finna denna rastplats med utsikt över Hjärtasjön.

 Lursjöbaden, Hästveda

Jag kör vidare till Hästveda där jag övernattar på Hästveda vandrarhem som också är en hembygdspark. Byggnader från 1600-talet och framåt har flyttats hit. Området ger en äkta allmogekänsla och hur häftigt är det inte att få bo i ett sådant här hus?
Jag lånar en cykel i receptionen och cyklar ner till Lursjöbadet. Detta får avsluta dagens äventyr innan jag cyklar tillbaka för en natts sömn och fortsatta äventyr.


Dag 3: Jag checkar ut tidigt och kör först till Farstorps kyrka där operettstjärnan Sonja Stjernkvist ligger. Sedan blir det raka vägen till Hovdala slott och en kort vandring för är vid detta laget en aning trött. 

 Jag passerar Biblioteksruinen. Mångsysslaren Michael Ehrenberg lät bygga denna åttkantiga byggnad för att kunna studera i avskildhet.
 Utsikt över Hovdala.


 En riktigt god fika får avsluta tre dagars road trip på Fröknarnas café på Hovdala Slott.


Efter detta är min enda tanke: Raka vägen hem! Men norr om Höör har en trafikolycka skett och vägen avspärrad. Det blir en längre omväg väg. Hoppas det gick bra för de inblandade i olyckan. Tacksam att komma välbehållen hem.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar