Min blogglista

söndag 3 augusti 2014

Cykla Båstad - Hovs Hallar

Båstad är en stad med backar och cykelturen ut till Hovs Hallar Bjärehalvön är kämpig trots att det bara är drygt en mil. Jag hyr cykel i Svens Cykelaffär, håller mig först på cykelbanan längs strandlinjen och för att sedan komma upp till byn Hallavara tar jag sats och leder cykeln uppför en väldigt lång och väldigt brant vägMed tanke på att det också är extremt varmt blir utmaningen svettigt värre. Puh!


Hovs hallar är den yttersta delen av Hallandsåsen  Förklaringen till ordet hallar som förekommer i Hovs hallar, Hallands Väderö, Hallandstunneln och Halland kommer helt enkelt från att ordet hallar är ett gammalt ord för klippor.

Att stapla stenar är ett välkänt fenomen och här är det en hel park med stenkonstverk.
Det är lätt att hitta trevliga och  bekväma  picknickplatser och på denna klipphylla åtnjöt jag medhavd smörgås med kaffe. Det är sådana här ögonblick som kallas "Livet".
Det är bara att åka hit och ta för sig av dramatisk natur men jag rekommenderar att komma hit med bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar