Min blogglista

lördag 2 augusti 2014

Cykla Stehag - Höör via Stenskogen

Stehag känns annorlunda och genuint på något sätt och inte blir byn mindre intressant av att höra talas om de två trollen Gya och Thule som håller till uppe i skogen. Det här får jag undersöka vid annat tillfälle. Idag ska jag cykla och Stehag är en utmärkt startpunkt på en lagom lång cykeltur till Höör
 Jag passerar först Stehags kyrka som är en av Skånes äldsta kyrka,  uppförd på 1100-talet. 
 Vägen går utmed vackra Ringsjön

Vid Backagården finns motionsspår in i Stenskogen, denna förtrollande skog med stenrösen, stenmurar och små grottor där snapphanarna gömde sig under 1600-talet. Här har sandsten brutits i tusen år och sandstenen har bland annat använts  för att bygga både Höörs kyrka och Lunds domkyrka.
 
Vid  en 50/70-skylt går det in en liten stig där en magisk plats uppenbarar sig. Trots att platsen ligger ett stenkast från vägen känns det som att befinna sig långt inne i en urskog. Det är en nästan trolsk stämning med en uttorkad å och spår från en svunnen tid, stenrösen och en uppställd kvarnsten utmed stigen. 
Träden susar och det knäpper överallt av en aktivitet jag inte kan se, fågelsång och djurläten. Här förstår jag hur alla sägner kommit till om troll och pysslingar som gömmer sig i sina tillhåll. Jag nästan känner deras närvaro.  
Jag fortsätter vägen fram en liten bit och parkerar på nytt och vandrar in i skogen igen. Härinne hittar jag denna kvarnsten som troligen är en av de två som en stenhuggare gjorde åt sin hustru. Dessa kunde hon sedan sälja för att klara sin försörjning, när han själv blivit inkallad till beredskapstjänst i dansk - tyska gränsen. Även kvarnstenar gjordes av sandsten.

När jag kommer fram till Höör gör det vackra vädret ett uppehåll och plötsligt kommer en störtskur, men då är jag redan på tåget hem. En mycket trevlig och lättsam cykeltur.

Stehag -Höör via Stenskogen ca 12 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar