Min blogglista

söndag 24 augusti 2014

Skrylle naturreservat och Sulegårdsfarmen

Skrylleskogen är ett stort friluftsområde och naturreservat och här finns så otroligt mycket att välja på, bland annat naturrum, gym men främst vandringsleder av olika längd och i skiftande landskapsmiljöer. Området ligger vid Romelåsens  nordvästra del  och här vandrar man på åsarna Knivsåsen och Borrelundsåsen som bjuder på härlig utsikt över det vidsträckta landskapet.  I området finns också flera stenbrott dammar, vresbokar, fäladslandskap och nationalparken Dalby Söderskog.  Restaurangen är också toppen om man nu inte blir mätt på sin medhavda matsäck. 

Jag tror att Skrylle var den första platsen jag besökte när jag var nyinflyttad i Skåneland för hit åker alla som bor i området kring Malmö/Lund. Området passar alla oavsett vilken typ av friluftsmänniska man är.

Ord: Skrylle betyder storskog och fälad är ett gammalt sydsvenskt ord för betesmark. 
               


   Sulegårdsfarmen

På vägen mot Skrylle hittar man Sulegårdsfarmen som är ett unikt ställe, skapat av tre bröder som länge drömt om ett  ställe på landet. Här säljs närproducerad mat och de har egna höns som går fritt i ett stort hägn. Det är imponerande att några eldsjälar lyckats skapa detta lilla paradis av en bit övergiven mark.  Som djurvän har jag alltid kritiska ögon  och vill försäkra mig om att djur har det bra och det tycker jag att de verkar ha här.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar