Min blogglista

måndag 8 september 2014

Cykla Kastrup- Dragör och Den Blå Planet

Danmark - landet så nära men ändå så annorlunda. Jag tar cykeln på tåget från Malmö och kliver av i Kastrup. Det känns lite märkligt att plötsligt stå på flygterminalen med medhavd cykel  men det är bara genom att passera terminalen som jag kommer ut i själva byn. På en gång hittar jag en cykelbana och den följer jag ända ner till Dragör. Sist jag var här var när jag kom med färjan men det var längesedan den gick härifrån till Limhamn. (1960-1999)

Dragör
Mest sevärt är "den gamle by" med smala gränder, kullerstensgator, stockrosor utmed husväggarna, halmtak och prunkande trädgårdar. Många av husen är från 1700-talet och 1800-talet men redan 1611 stod det 26 hus här och i centrum finns en över 100 år gammal biograf. Detta är en idyll och det är en njutnig att ströva runt med kameran i högsta hugg.

Kastrups Sjöbad
Kastrups Sjöbad (Söbad) är en pir med ett cirkelformat trädäck, föreställande en snäcka på hela 750m2.  Härute finns sittplatser, olika ställen att dyka från, soldäck i olika etager med trappor emellan. Träslaget azobé  har använts som material eftersom det tål saltvatten och har lång hållbarhet. Trädäcket är till och med belyst av led-lampor så jag skulle vilja komma hit kvällstid. 2005 stod detta prisbelönta badparadis klart.

Den Blå Planet
Ännu en byggnad för den arkitektintresserade är Den Blå Planet som är ett mästerverk utifrån och in. Det är Nordeuropas största akvarium med över 20 000 djur och sju miljoner vatten. Jag har velat komma hit länge och nu när jag ändå har vägen förbi är det bara att slinka in.  Ingen kö och jag gör en rundvandring i en  miljö av jätteakvarium och  går igenom en vattentrumma där rockor simmar över en. Klart sevärt.
Fler utflyktstips i närområdet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar