Min blogglista

torsdag 18 september 2014

Stora Alvaret på Öland

Jag gör lite uppdateringar på sådant som ännu inte hamnat på min blogg: Min resa till Öland tillsammans med en väninna, september 2013. En helg med strålande sol och det är naturupplevelser som lockar mest och såklart Stora Alvaret.
Vi har äntligen kommit fram till Öland och checkar in på   Stora Frö vandrarhem. Ett hemtrevligt ställe med trevlig personal. Här hyr vi cyklar och letar upp Stora Alvaret utan att ha en aning om hur ett alvar ser ut. Om det bara är slätt och plant, hur ska man då veta när man är framme? Men när Alvaret uppenbarar sig under cykelturen tvekar vi inte en sekund: Tvärsäkert konstaterar vi: Här är det!
 
 Här kliver vi över muren till Stora Alvaret som är 37 kilometer långt och 15 kilometer brett med ingångar lite här och var. Det  kilometerlångt vidsträckta området känns gränslöst med stark wow-faktor. Här vill man bara virvla runt.
   Detta är en sann naturupplevelse och jag har aldrig förr beträtt den här typen av mark.Ett alvar kännetecknas av trädlös hedmark där berggrunden består av kalksten och marken lämpar sig inte att odla på men är utmärkt som betesmark då bete förhindrar att det växer igen. En mycket speciell flora kännetecknar också området och på våren lyser orkideerna. 
   Några enstaka barrträd reser sig i höjd, snäppet över de andra.
 
   Stora Alvaret är med på Unescos världsarvslista.

Helt unikt, helt enkelt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar