Min blogglista

lördag 1 augusti 2020

Cykeltur runt sjön Halen

Idag tar jag tåget till Olofström och hyr cykel på Halens camping. Jag har som mål att följa vägarna runt sjön Halen och Cykla genom Halens naturreservat.
 Stenig natur utmed vägen och det gillar jag. Vet inte varför men det är mäktigt på något vis och ger en sådan där John Bauer-känsla.
Väster om sjön ligger Alltidhults gamla skola.  När den obligatoriska skolplikten infördes 1842 var byn tidigt ute och startade skolan 1844 och hade undervisning fram till 1943 då den lades ner. Ingen mindre än författaren Harry Martinsson har gått ett år på denna skola och författaren Sven Edvin Salje var på besök för att hitta material till en roman. Kallas också Tollene gård.
 Jag passar på att gå den lilla stigen ner till kanotcentrumet vid sjön Raslången. Där är några i färd med att ge sig iväg i kanoter. Kvar ligger denna eka och skvalpar.
 Tillbaka på stora vägen och jag cyklar förbi  gårdar med djur och märkligt formade träd.
 Stora mossklädda stenblock igen. Jag kan inte låta bli att inspektera det närmare.
 Vad den stora röda pilen betyder vet jag inte. Är det något intressant bakom busken kanske?
 Vid Hotell och konferensanläggningen Fritzatorpet står denna skulptur. den är uthuggen ur en enda stock av Taisto Pehkonen.
 Nu är jag faktiskt ute på sjöälva näset och jag cyklar in en bit på vandringsrundan Olsarundan. Det är så här en äkta trollskog ska se ut.
 Jag cyklar vidare ut på näset och kommer fram till den alldeles nyinvigda hängbron Frickabron. Den invigdes maj 2020 till minne av kronolänsman Jöns Andreas Frick. Han blev känd för att ha drivit målet  om giftmördarna Bengta Olsson och Håkan Jönsson Bollman. Senare drunknade Jöns i Halen när han skulle rädda sin hund som gått ut på isen.
 Jag avslutar med en stunds meditation sittande på en sten blickande ut över sjön Halen.

Sträckan runt sjön  är ca 2 mil.
Cykel finns att hyra på Halens camping där kartor också finns att hämta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar