Min blogglista

tisdag 18 augusti 2020

Gårdlösaleden i Smedstorp

För tredje gången väljer jag att gå Gårdlösaleden i Smedstorp, en led som invigdes 2011. För att undgå den värsta värmen (ca 28 grader) väljer jag sen eftermiddag. Tar tåget och använder Skånes sommarbiljett för sista gången.
Leden går genom naturreservat, skeppssättningar, kalkugn och stenbrott.

 Vandringen börjar vid tågstationen och jag börjar med att bekanta mig med några betande och sällsskapssjuka får.

 En antikhandel utmed vägen har öppet.



  
Markeringarna är tydlig utsatta och jag gillar informationen om hur många kilometer man gått.  Visst, gillar hela det charmiga koncepetet att märka en led med.


 Då var jag inne i den täta skogen i Listarumsåsen med höga raka stammar där ljuset sipprar in och kastar ljusa skuggor på marken. Här växer bok och ek på denna rullstensås. Det ger en känsla av att vandra i en stor katedral av vackra träd.




 Efter några kilometer i skogen som gett skugga kommer jag ut på vanlig äng och väg. Solen står högt på himlen och ormbunkarna täcker marken.

 

 Efter vandring på väg utmed några hus svänger leden in till ett skogsparti igen genom en plantage av majs.



 Tillbaka till stationen och en liten stunds väntan innan tåget anländer.


  
I slutet ser jag tomtar överallt i skogen. Så det är här de bor. Utspridda bakom stubbar och grästuvor, hängandes i träden och en och annan ängel.


Leden är 12 km lång och hit kommer man bäst med tåg.
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar