Min blogglista

fredag 20 juli 2018

Roadtrip till Forsakar, Degeberga

Jag tankar full tank på Ekerödsrasten och kör vidare till dagens huvudmål: Forsakar vattenfall i Degeberga.  Med hjälp av Gps-damen (kallar henne så) hittar jag rätt direkt och parkerar intill ett majsfält. En aha-upplevelse i trolsk miljö väntar. Tack vare donationer av Naturskyddsföreningen är området välbevarat.
 Höga. djupa raviner skapar dramatik. Ojämn mark med rotsystem tvärs över stigen kräver att man lyfter på fötterna. Gillar detta.  Det sägs att ravinerna skapades av jättar och platsen är enligt sägen ett tillhåll av pysslingar, näcken och skogssnuvan.
 Detta är det största av de två vattenfallen. Det finns varningsskyltar uppsatta som varnar för fallande träd och besökare rekommenderas inte att beträda stigen in mot vattenfallet. Ingen hörsammar detta. Man vill ju se vattenfallet på nära håll. 
 Märkliga hål i träden. Vem bor där?
Och här? Småfolket månne?


 Här växer majs.
 På vägen till Sjöbo och dess årliga marknad passerar jag skylten: Yangstorp. Måste bara kolla. Vilken byggnad!
 Meditationsplats med Buddha.
Kor som söker skugga. Dessa tillhör bonden som bor ett stenkast intill.

Sedan kommer jag till Sjöbo marknad och går där i hettan, dricker gratiskaffe och kör sedan hemåt via Dalby stenbrott där jag tar en paus och dricker ur det sista i termosen,halvljummet kaffe och kletig kokostopp.

En härlig och innehållsrik road trip.
Bil är frihet!

2 kommentarer:

  1. Åh så kul att hitta din blogg!! Ny inspiration för upptäcksfärder och vandringar i Skåne. Bloggar också lite på minavandringar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad roligt att du hittade hit. Jag ska kolla på din sida också för alltid inspirerande få nya tips på vackra platser i Skåneland. Ha en fortsatt skön vandringssommar!

    SvaraRadera