Min blogglista

söndag 5 maj 2019

Dagsäventyr på Knivsåsen

Idag chansar jag på att sätta ihop några leder och så får jag se hur långt det blir. Startar vid Dalby Stenbrott. Går Skåneleden västerut via Dalby Fälad och viker sedan av mot Trollskogen. Fortsätter Skåneleden hela vägen tillbaka till stenbrottet. En fika på Lanthandeln i Torna Hällestad blev bra tajmat för just när jag skulle köpa kaffet började det regna. När jag skulle gå därifrån hade det upphört. Får man ha mera tur med vädret?

 Skåneleden passerar en hage med Highland cattles. De är många  och vanligtvis håller sig kor stilla när man går förbi men inte idag. De börjar följa efter mig. Jag ökar takten och känner hur de närmar sig och är precis bakom mig, hack i häl. bråttom till stättan, kastar mig uppför stättan och över på andra sidan.  De var nyfikna men skrämde nästan slag på mig med sina horn. Snacka om adrenalinpåslag!
 Fortsätter sedan på Dalby Fälad i gammaldags landskap.
 
  Mera fäladsvandring.
 Framme vid en korsning och nu blir det fika av.  Sedan mot Trollskogen.
Trollskogen. Europas största bestånd av vresboken. Trädarten har varit nästan utrotad så vilken skatt att ha denna samling krökta stammar i ens närhet.
 
 En typisk Skånebild. Öppna landskap!  De mörka molnen tornar upp men jag klarar mig från regnet. Har regnskydd så några droppar stör inte.
 Ett perfekt format hjärta mitt i stammen. Ömsesidig kärlek!
 Gamla, krokiga och greniga träd fångar min uppmärksamhet.Här på slätten får man växa som man vill.
 Efter fikat i den lilla trevliga byn Torna Hällestad och dess lanthandel går jag förbi den gamla stationsplatsen. Första  persontåget avgick 1910 och sista 1955. Sträckan gick mellan Malmö och Simrishamn.

Nu blir det kuperat uppe på Borelundsåsen där boken dominerar backe upp och backe ner.
Övergiven grind.
Snart framme...
Framme och tillbaka vid Dalby Stenbrott.  Nog finns det en skvätt kaffe kvar i termosen. Det där med fikat är bara så viktigt. Det tillhör vandringen.
Rötter, rötter, rötter......

Kollar på stegräknaren och det ser ut att ha blivit ca 12 km idag. 
En underbart härlig vandringsdag.

Färdsätt: Det går buss till Knivsåsen och även till Torna Hällestad om man vill starta rundan där.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar