Min blogglista

söndag 19 maj 2019

Enmilavandring i Frostavallen

Frostavallen har ett flertal slingor och den längsta är Långstorpslingan på 9,9 km och startar vid Frostavallens konferenscenter. Jag har gått denna led en gång innan och ibland är det roligt med återbesök. Efter att ha påbörjat vandringen upptäcker jag att jag glömt ta med vatten. Hur kan man glömma vatten? Kaffet får bli den enda vätskan idag.
Mossklädda stenmurar och lövskog dominerar.
 Nu spricker det upp i naturen.
 Huggarkojan. Här bodde Ullstorps sista skogshuggare. Den lilla stugan står öppen och är inredd med en gammal säng och en massa bråte. Bredvid finns en rastplats att slå sig ner vid. Fortfarande avverkas skog.
 När jag kommer till Vaxsjön närmar sig leden slutet och jag sätter mig vid ännu en rastplats och blickar stillsamt ut över sjön. Då kommer två damer förbi och börjar samtala. Med sig har de en söt katt i eftersläp. En trevlig stund med andra naturfrälsta är guld värt.
 Och här är katten  som hoppat upp på bordet framför mig. Kanske hoppas den på att bli bjuden på något.
 Mera djur. En hel familj med änder korsar stigen på väg ner mot sjön. Jag följer efter med kameran för att få en fin bild när de fridfullt simmar iväg men opps! Plötsligt attackerar den ena den andra i ett flaxande och skrikande ögonblick.

 Lite Urban exploration och övergivna hus är också intressant.
 

Sedan är jag i mål och kör hem. Ytterligare en härlig vandringsdag utan vatten men gott kaffe, mackor, kex, frukt och ett lagom varmt väder.


Färdsätt: Ringbussar från Höör går till Frostavallens hotell och konferenscenter.


1 kommentar: