Min blogglista

fredag 17 juli 2020

Cykla på Listerlandet

Jag tar tåget till Sölvesborg och på grund av ett signalfel är tåget kraftigt försenat när det väl kommer fram. Först hämtar jag en karta på turistbyrån och sedan hämtar jag min bokade cykel på Velo, betalar och beger mig iväg.      

För att komma ut till Listerlandet cyklar jag på Sölvesborgsbron som är Europas längsta gång -och cykelbro och kan ståta med sina760 meter. På kvällen pryds den med skimrande belysning i olika färger enligt en person jag mötte vid rödljuset. 

 Jag passerar Sandviken, Istaby och vid stränderna är det fullt med badgäster  denna stekheta sommardag. Övrigt trampar jag vidare på smala vägar.
 Stiby Sissa är en bautasten ute på en åker.  Enligt sägnen sägs stenen vända sig vid doften av nybakat bröd. Hade varit kul att testa om det stämmer.
 Några söta och nyfikna får betar omkring i området. Fåret som tittar in i kameran var väldigt nära att komma fram och nosa men vände om i sista sekund.


Öppna vyer och stugor med halmtak blandat med lyxkåkar. När jag är framme i Hällevik är det dags för en fika.
Tillbaka i stan svänger jag ner till Slottsparken och finner ruiner från det som en gång var Sölvesborg slott. 
Slutligen lite konst från innerstan. En trevlig utflykt i stekhet sol.



























































































































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar