Min blogglista

tisdag 28 juli 2020

Skåneleden: Genarp - Knivsåsen

Då det regnar en del denna sommar  får man passa på att ge sig ut de dagar solen skiner. Idag är en sådan dag. Jag tar bussen till Genarp och promenerar upp till Ekevallen. Jag  hade planerat att gå Skåneleden till Veberöd 12 km men väl framme vid vägvisaren som pekar mot de 3 kilometerna på vanlig väg ner till Veberöd ändrar jag planen. Jag vill helt enkelt stanna kvar i den härliga naturen och stegar vidare mot Knivsåsen istället.  
 Vackra Häckeberga. En smal gång kantat med mycket gamla ekar och bokar.
 Järnhatten, där berget går i dagen. Ett perfekt första stopp.

 Påfågellfjärilarna har fullt upp.
 
 Kullatorpet. Stängt idag!
 Andra stoppet tar jag uppe på Romeleklint. Rastplatsens bord är något förfallet.
 Jag fortsätter neråt på branta knotiga stigar bredvid mossklädda stenmurar.
 Flitiga myror bygger och bygger dagarna i ända och har fått ihop detta palats.
 Nu har jag kommit ner på markhöjd igen och en vacker äng uppenbarar sig med Romeleåsen i bakgrunden.
 Sedan går det upp igen. Detta är verkligen kuperad vandring. Väl uppe på Väderkullen kommer belöningen som består av en fantastisk utsikt och ett rastbord med bänk. Ett halleluja moment!
 
Efter Väderkullen  blir det mest vanlig bilväg och jag passerar Ugglarps skeppssättning som är en av Skånes största med sina 39 stenar.
 Nu är jag snart vid mål och utmed vägen i Björnstorp växer majsen ståtligt.
 






Innan jag kliver över den sista stättan kommer belöningen efter dagens vandringstur. Ett körsbärsträd. Så gott! 






Här är hela leden från Häckeberga kvarn till busshållplatsen i Knivsåsen. 
 
Nöjd vandrerska.

Leden är ca 16 km lång.

Färdsätt: Bussar går från bägge hållen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar