Min blogglista

fredag 10 juli 2020

Vittsjön runt med Naturreservaten Ubbalt och Näset

Idag tar jag tåget till Vittsjö för att gå runt sjön. Förra åter hyrde jag cykel och cyklade rundan men idag blir det apostlahästarna.
Intill vägen står en minnessten över Slaget i Wittsjö 1612 då Gustaf ll Adolf räddades från danskarna av ryttaren Thomas Larsson.

Jag fortsätter medsols runt sjön och de första kilometerna går på bilväg kantade av urtjusiga fritidshus. Jag rastar en stund vid Grundrastorps kvarn som ligger vid Vieån och var i bruk fram till 1950-talet.
Strax därefter kliver jag in i Ubbalts naturreservat. Äntligen lite skog. Jag väljer att vika av ner mot sjön och går leden utmed sjökanten tills jag kommer fram till Ubbalts vindskydd.
Detta är ett mycket fint och trivsamt vindskydd med vacker utsikt över sjön. Här skulle jag vilja övernatta. Skåneleden passerar här.
Här trivs jag.
Nu kan jag välja att fortsätta leden till Vittsjö eller ta en avstickare ut på Näset. Väljer Näset och längst ut på udden finns denna praktfulla utsiktsbänk.


Det går nog inte att undvika ett besök på Sjöstugan under besök i Vittsjö så här lyxar jag till det med kaffe och våffla och utsikten över sjön ingår.
Blåbergsstigen är ett par kilometers slinga utanför caféet så den tar jag också. Det står bänkar utsatta överallt, för trötta ben eller tillfälle till kontemplation.
 Vacker sjö och de lyxiga fritidshusen sticker upp på andra sidan.
Sedan är det bara att vänta på tåget hem igen.

Karta finns på Vittsjö Camping och den passerar man på vägen och ligger efter minnesstenen. 

Vittsjön Runt =9,3 km
Näset = 2,2 km
Blåbergsststigen = 1,7 km 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar