Min blogglista

onsdag 26 juli 2023

Omgivningarna runt Hjörneredssjöarna

Sjöar, grottor, lanthandel och gamla ryggåsstugor. Perfekta ingredienser för en  roadtrip med övernattning på fricamping vid Hjörneredssjöarna.

Ysby gamla lanthandel. Interiören är en samling gamla grejer och fungerar samtidigt som ett museum.
Klart att jag stannar här för en fika och sätter mig i ett hörn under ett träd. Midsommargrottan är en blockstensgrotta och det går att klättra nerför stegar för att gå igenom grotthålet och så upp på annan stege. Sägen berättar att en ko trillade ner i grottan en gång men räddades av ett troll som bodde där. Trollet kallades Midsommargubben och var ett snällt troll.Jag avstår stegklättrandet.En bit därifrån ligger Vippentorpet från 1778. Torpet är en variant av ryggåsstuga som kallas högloftsstuga vilket var en byggnadsmodell som var vanlig i södra Götaland. Stugan var bebodd ända till 1910.
Hemvävt och hemmasnickrat.
Jag beger mig vidare till högsta punkten Spishall. Jag parkerar på ett vändplan och går den sista biten utmed en brant stig. Hela tre vindskydd står här med en ljuvlig utsikt över sjöarna..
Naturen runt Hjörneredssjöarna är känd för sin skönhet. Sjösystemet är konstgjort och skapades när Lagan dämdes upp för att bygga kraftverk. Där sjöarna ligger nu låg tidigare byn Hjörnered.
Eftermiddag.
Skymning.
Gryning.
Morgon.
Fricamping. Här bilcampar jag över natten.
Hemfärd efter ett dygn i Halland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar