Min blogglista

onsdag 4 juli 2012

Cykla Ängelholm - Helsingborg

Att vakna till vackert väder betyder cykling. Idag bör det iväg till Ängelholm. När Öresundståget äntligen glider in på perrongen efter en halvtimmes försening är det så fullt att jag och min hoj inte får plats. Irriterat väntar jag på nästa tåg som är ett Pågatåg. Efter nästan två timmar är jag framme och jag har hunnit bli hungrig och letar upp en asiatisk restaurang  med utsökt god mat.Mätt och ett desperat behov att få börja röra på mig, börjar jag cykelturen med att bege mig ut till Sibirienskogen för att titta på UFO-monumentet. På den lilla skogsstigen in, ringlar en huggorm strax framför mina fötter. Här gäller det att se sig för. Monumentet är ett minnesmärke över en påstådd landning 1946. Det var Gösta Carlsson. även kallad Pollenkungen som såg till att monumentet kom på plats 1972. Den märkliga historien om detta utomjordiska möte finns att läsa i boken: Mötet i gläntan.
Ufo-monumentet

Sedan börjar färden mot Helsingborg och på något sätt kommer jag fel och upptäcker att jag inte alls cyklar på Helsingborgsvägen utan Kullavägen men vad gör det? Jag hittar nog fram till sist. Med hjälp av kartan (cykla aldrig utan karta) lirkar jag mig genom by efter by. Vegeholm, Kattarp, Hasslarp, Ödåkra och Fleninge. Utanför Hasslarp svänger jag in till Hasslarps dammar som lär vara ett paradis för fågelskådare. En svanfamilj  har tagit vägen i besittning och när man närmar sig dem med sin kamera reser sig den ena svanen med sin långa hals och väser. De är riktigt duktiga på att försvara sin familj och skydda sina ungar. 

Svanfamilj vid Hasslarps dammar
Fleninge är en liten ort strax utanför Ödåkra som överraskar med sin företagsamhet. Här ligger Sveriges äldsta motell från 1954: Fleninge classic Motel. Utanför står en bil från 1950-talet och ur den strömmar 50-tals rockabillymusik. Fleninge Gästgivarcentrum är till salu för den som är köpsugen och en bit bort står ett gigantiskt ladugårdskomplex med skylten Jakt och Fritid. Ett webbaserat företag med allt för den fritidsintresserade.
Till salu: Fleninge Gästgivarcentrum
Från Väla Centrum frågar jag mig fram och vid halvsjutiden på kvällen är jag framme i Helsingborg och tar tåget hem. Upptäcker till min stora besvikelse att jag tappat mina snygga solglasögon, men sånt är livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar