Min blogglista

fredag 27 juli 2012

Cykla på Österlen: Simrishamn - Kåseberga


De nya Pågatågen är jättefina men med ett "aber". Cykelvagnen är inte bra. Där trängs cyklar, barnvagnar, bagage på liten yta och här önskar man att nån hade tänkt till före. Men den som designat det hela brukar nog inte ta med cykeln på tåg, för det är feltänkt så in i vassen.

Cykelturen börjar i Simrishamn och utmed kustremsan är det lättcyklat förbi Brantevik, Skillinge, Borrby, Mälarhusen och Sandhammarens badplats. Där tänker jag vila lite, men vad sand det är. Det finns inget värre än stekheta stränder där man får sand mellan tårna. Så jag smyger in i  en skogsdunge, där jag lägger upp min handduk för att slå mig ner en stund. Det går upp för mig att strandlivet inte passar mig, fast det visste jag ju innan. Äntligen upp på cykeln igen mot destination Kåseberga och Ale Stenar för att sedan sätta fart mot slutmålet Köpingebro. Vid Ale Stenar hörs olika språk talas och man undrar hur sjutton alla turister lyckats hitta hit.
                                                  Sandhammaren
 Ale Stenar
 




Turister och andra  lediga skockas uppe vid stenarna.

Flitigt fotograferande.

En del går runt och känner på stenarna för att hitta någon magisk kraft.

Turister, turister, turister......

Fler cykelturer på Österlen finns här:
http://cleosblogg-cleo.blogspot.se/2012/06/cykla-pa-osterlen.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar