Min blogglista

onsdag 25 juli 2012

Vandring Knivsåsen - Skrylle


Skåneleden som går från Knivsåsen via Torna Hällestad till Skrylle är nog en av de vackraste lederna i Skåne. Först stannar jag till vid Dalby Stenbrott som är Skånes häftigaste badplats och inget för trygghetsnarkomaner.Varningsskyltarna uppmanar till försiktighet för att man inte ska råka slinta och falla ner utför dessa enorma stup. Just när jag sitter och blickar ut över sjön, ser jag en man falla från ett av stupen ner i vattnet med ett kraftigt plums.Oj, vad hände? Ögonblicket efter skriker mannen upp till sin kompis på stockholmska: Det är jättehärligt i vattnet Hoppa i du också! Sån tur då! För den äventyrslystne är det en perfekt plats att dyka från.
Dalby Stenbrott
Efter min medhavda fika med kaffe och ostmacka, påbörjar jag min dagsvandring på Skåneleden. Omgivningen är så bedårande vacker att jag häpnar. Naturen är mäktig och oemotståndlig. Knivssåen bildar ett landskap av bokskog och fäladsmark, solen skiner och aha-upplevelserna haglar.
 
Fäladsmark











Det ser ut som två vilddjur som håller på att gå till attack.
   Förbi en hästhage kliver jag upp på  Borelundsåsen.
   
                                  Utsikten är klar och man ser långt över fälten.

Efter ett tag är jag framme vid Torna Hällestads gamla station. Stationen fyllde 100 år 2010 men tågen slutade gå 1982. Numera är det en anlagd rid- cykel och gångväg där rälsen låg. Turen fortsätter genom det ena naturreservatet efter det andra.Jag är euforisk och törstig i hettan. Stannar för en liten vattendrickarpaus.

Jag kommer fram till Prästaskogen och till den del som kallas Trollskogen. Området består av så kallade vresbokar.Dessa bildas genom en mutation av vanlig bok och kan få stammar och förgreningar att växa åt alla möjliga håll och ger ett trolskt utseende med sina knotiga grenar och pyramidliknande trädkronor.Vresboken kom till Skåne efter istiden och beståndet i området tros vara det största i Europa och det enda ställe i Sverige där dessa bokar kan beskådas. Visst är det häftigt att bara veta detta? Från Trollskogen är det raka vägen till Skryllegården och på vägen möter jag en nyinflyttad indisk familj som frågar vart leden leder. De har barnvagn så jag avråder dem att fortsätta på orangea leden för då kommer de till Knivsåsen. Framme i Skrylle intar jag en god vegetarisk lasagne i restaurangen och väntar på buss 175 hem.En  fantastisk dag i värmande sol.


Källa om vresboken:  http://www.sbf.c.se/www/pdf/103%285%29/segerback.pdf

Att ta sig till Knivsåsen från Malmö:
Buss 175 mot Sjöbo, avstigning Knivsåsen + en liten promenad.
Bussarna går varje timme, annars kan man ta Skåneexpressen och byta i Dalby. Tät trafik. Från och till Skrylle går bussarna mer sällan.


Mera om att vandra i Skrylle:
http://cleosblogg-cleo.blogspot.se/2014/08/vandra-i-skrylle.html



2 kommentarer: