Min blogglista

söndag 4 augusti 2013

Bland Skånes trolska slott

 Idag cyklar jag från Eslöv ut till Trollenäs slott. Intar min första picknick bakom ett träd i slottsparken. Slottet har ägts av ättena Thott och Trolle. Namnen låter nästan som en titel på en saga. Egentligen passar ju detta på den sägen slottet bär på.
Ätten Trolles stamfar var den ondskefulle hedningen Gunnar Gröpe som levde på 900-talet. Det sägs att denne man förvandlades till varulv på natten. En dag högg Gröpe av huvudet på sin fiende trollet Skratte och därför avbildas det huvudlösa trollet på slottsväggen. Denna symbol har också blivit ättens vapen och sköld.
En bit därifrån ligger nästa slott: Trolleholms slott. Slottet har  haft flera namn. Under medeltiden hette det Kattisnabbe och under renässansen Eriksholm och nuvarande namn är från 1700-talet. Det här slottet är privat överallt och delar ägs av Trolleholm slott AB och driver verksamheter här som hotell och restaurang.Här har avsnitt ur " Stjärnorna på slottet" spelats in.


Jag har glömt kartan och i sådana fall är det klokt att vara på den säkra sidan och cykla samma väg tillbaka till Eslöv, men jag väljer att utmana äventyret. Följer en väg som ser lite roligare ut och kommer in på Sverigeleden. Ser en mölla på vägen, en massa vindkraftverk tonar upp i horisonten men jag har ingen aning om var jag är. Så här kan  man bara göra om man har bra kondition för det kan vara flera mil till nästa tågstation. En skylt uppenbarar sig. Svalöv 3 km. Därifrån går en cykelbana till Teckomatorp och därifrån tar jag tåget tillbaka till Malmö. Så turen blev lite lagom lång ändå.

Cykeltur: Eslöv -Trollenäs slott -Trolleholm slott - Svalöv - Teckomatorp -  ca 30 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar