Min blogglista

fredag 2 augusti 2013

Cykla Älmhult - Råshult

Jag gillar Skånetrafikens sommarkort. Den ger mig inte bara möjlighet att resa i hela Skåne utan också  glida över till andra landskap mot en tilläggsbiljett. Idag besöker jag Älmhult i Småland. Jag hyr en bekväm Monark med cykelkorg på Jiro cykel och trampar via en cykelvänlig bana  förbi sjön Möckeln ända fram till Råshult. Här föddes då Carl von Linné den 13 maj 1707. Huset finns inte kvar men det var iallafall i den här bygden han tog sina första stapplande steg ut i grönskan, kan man tro. När han var två år flyttade familjen till Stenbrohult där fadern blev kyrkoherde. Det var faktiskt fadern som började med trädgårdsodling då han  ägde ett stort intresse för botanik. Sonen tog över intresset och hade redan som femåring en egen liten trädgård att ansvara för.
 
Här står då hembygdsgårdar man kan titta in i. I den natursköna Linnébygden  finns vandringsleder i olika längder för dem som känner för det.
Typiska småländska gärdsgårdar.
 
Såklart har de ett ekologiskt café i området. Här kan man äta en liten buffé med enbart grönsaker och bröd. Kaffe och småkaka ingår. Jättemätt blir jag inte men det räcker. Till bordet slår sig ett par danska kvinnor ner och vi börjar samspråka. Danskar är så dejliga.
Det här lilla ståndet är nästan lite osvenskt. Det står i ett villaområde på väg mot Råshult. Sharing is caring. Absolut!

Lite snack med ett par trevliga män på Jiro cykel när jag kommer tillbaka för att lämna cykeln. Då blir jag  tipsad om att  världens  största Ikea ligger här. Då måste jag cykla dit också. Sedan får jag veta av en man som jobbat ute i Råshult att allt är en turistbluff. Carl von Linné bodde aldrig uppe i Råshult utan i Stenbrohult, menar han. Nja, sanningen är väl mera att han växte upp i Stenbrohult men föddes i Råshult, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar