Min blogglista

måndag 5 augusti 2013

Råbelövssjön runt

 En perfekt liten nätt cykelsträcka runt Råbelövssjön  norr om Kristianstad får bli denna dags tur. Inte så lång, väldigt tillrättalagd och inte en meter på någon bilväg. Leden går jäms med sjön och jag startar i öster och passerar badplatser och en del riktigt lyxiga nybyggda hus. Vid toppen av sjön vänder då leden och jag kommer in i Balsbergsområdet.
 Här växer äppelträd utmed vägkanten men de står mer huller om buller och inte på så raka led som de på Österlen. Det var  Carl Möllerberg i Tomarp, som planterade de första fruktträden. År 1890 kom direktör Helmer Örtengren till trakten, köpte en egendom och fortsatte att plantera träd.

Detta är Helmershus, en slottsliknande byggnad. Jag vet inte vem som bor här, har googlat men inte funnit någon info.
Här har det växt igen.
Jag träder in i Balsbergets naturreservat och finner till min stora glädje en rastplats. Nu är jag fikasugen så det förslår och vad det smakar med svart kaffe och härlig valnötsfralla, inköpt på café i Kristianstad. Njuter och blickar ut över sjön. Inne i skogsområdet ligger Balsbergsgrottan och där har jag krupit en gång.


Lundahögarna. Detta är gravhögar från bronsåldern. (ca 3000 år sedan). De är inte utgrävda enligt skylten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar